کسب و کار

لایت کوین

لایت کوین

لایت کوین (Litecoin) با علامت اختصاری LTC یک ارز دیجیتال همتا به همتاست که امکان پرداخت‌های فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین از بیت کوین (BTC) الهام گرفته شده و از لحاظ فنی تقریبا به بیت کوین شبیه است.

ایجاد و انتقال آن بر اساس یک پروتکل منبع باز (open source cryptographic protocol) است و توسط هیچ قدرت مرکزی مدیریت نمی‌شود.

در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز  در سراسر جهان منتقل کرد.

پس از بیت کوین و اتریوم، لایت کوین هفتمین ارز رمزپایه واقعی از نظر بازار سرمایه است.

امنیت شبکه لایت کوین نیز همانند بیت کوین، با رمز نگاری و فرایند اثبات کار تضمین شده است. ضمنا تراکنش‌های آن تقریبا چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین هستند.

لایت کوین توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل و کوین بیس، از طریق یک کلاینت منبع باز (open-source client) در GitHub در ۷ اکتبر ۲۰۱۱ ایجاد شد.

این انشعاب از کلاینت Bitcoin-Qt تفاوت‌هایی با بیت کوین دارند.

در نوامبر ۲۰۱۳، ارزش لایت کوین رشد عظیمی تجربه کرد که شامل ۱۰۰ درصد جهش در عرض ۲۴ ساعت می‌شود.

برای تولید لایت کوین فلسفه جالبی وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد، لایت کوین یادآور نقره است. پس هدف لایت کوین، ایجاد ارز روزمره‌تر و ارزان‌تر است.

همانند بیت کوین، لایت کوین نیز محدود است اما برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد استخراج خواهد شد.

ارز دیجیتال لایت کوین

الگوریتم‌ها و نحوه کارکرد

ارزهای دیجیتال برای فعالیت از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است که چارلی لی این فرایند را در ایجاد لایت کوین به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد.

الگوریتم‌های لایت کوین، باعث تفاوت آن از سایر ارزهای دیجیتال شده. لایت کوین دو الگوریتم به نام‌های شبکه لایتنینگ (Lightening Network) و Segregated Witness ایجاد کرده که اجازه می‌دهد کاربران، معاملات بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند.

این موضوع شامل حجم بیشتری از مبادلات با سرعت بالا و هزینه‌های کم می‌شود.

استخراج به صرفه بیت کوین این روزها تنها با دستگاه‌های ASIC امکان پذیر است اما برای استخراج لایت کوین، کارت گرافیک یکی از روش‌های متداول است.

اما باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از دستگاه‌های ASIC مقرون به صرفه‌تر از روش کارت گرافیک می‌باشد.

هر ۲٫۵ دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاک چین اضافه می‌شوند.

علاوه بر کارمزدها، استخراج هر بلاک باعث تولید مقداری لایت کوین جدید می‌شود که به ماینری (استخراج کننده‌ای) که آن بلاک را استخراج کرده، تعلق میگیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) می‌گویند.

پاداش استخراج هر بلاک ۲۵ واحد لایت کوین است. این درحالیست که پاداش بلاک بیت کوین، ۱۲٫۵ واحد بیت کوین می‌باشد.

این پاداش در لایت کوین، در هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک و در بیت کوین، در هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود.

اطلاعاتی درباره قیمت لایت کوین

اطلاعاتی درباره قیمت لایت کوین

لایت کوین با قیمتی در حدود ۱ سنت کارش را آغاز کرد که مشابه بیت کوین بود. این ارز تا سال ۲۰۱۴ رشد قیمت خیلی خوبی داشت اما پس از آن با کاهش قیمت محسوسی مواجه شد.

این ارز در حدود سه سال در محدوده قیمت ۱ تا ۴ دلار نوسان داشت. سپس در سال ۲۰۱۷ درحالیکه بیت کوین حدود ۱۷۰۰ درصد رشد کرد، لایت کوین با رسیدن به بالاترین قیمت تاریخش یعنی ۳۲۰ دلار، ۷۰۰۰درصد صعود را تجربه کرد.

سال ۲۰۱۷ دوران انفجار ارزهای دیجیتال بود! در این سال افزایش آگاهی مردم در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین گسترش ارزهای بلاک چین باعث رشد قیمت شدید در این ارزها شد.

همانند بیت کوین، کاربرد و پذیرش لایت کوین رابطه مستقیمی با افزایش قیمت آن دارد. شرکت‌های زیادی این ارز را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند که بی تاثیر در رشد قیمت آن نبوده است.

در این زمینه، با مطالعه مطالب بیشتر با ما همراه باشید.


منابع:

To top